اطلاعاتی درباره عسل سبلان، مراحل تولید آن و میزان اشتغال ایجاد شده در پی تولیداین عسل مشاهده میکنید.
به گزارش عسل نما، طی سال های اخیر راهیابی به بازارهای جهانی برای هر محصول اردبیل امتحان شده است. گاهی با معرفی از پشت تریبون، گاهی با تجارت و صادرات مقطعی و گاهی با معرفی هنرمندان و تولید کنندگان آن محصول.
با این وجود بررسی دقیق و بدون جانبدارانه نشان می دهد در عرصه جهانی، اردبیل در معرفی و تثبیت هیچ یک از محصولات خود موفق عمل نکرده و حتی در سطح ملی نیز گام های نامنظمی را طی کرده است. این داستان هم اکنون گریبانگیر عسل تولیدی اردبیل که تاکید می شود به دلیل اقلیم منطقه جزو نمونه های بی نظیر در دنیا بوده، شده است.
طی ماه های اخیر بحث برند سازی برای عسل اردبیل مانند یک طرح از پیش تعیین شده از پشت هر تریبونی شنیده می شود و در تاکیدات این مسئولان نیاز به شکوفایی اردبیل برند سازی عسل طرح می شود که باید یک نام جهانی از این محصول ساخت تا بتوان زمینه رونق و شکوفایی و قدرت جولان جهانی را به آن داد.
با این وجود به عقیده کارشناسان بررسی دقیق تر اظهارات مسئولان بیشتر به ایده خامی می ماند که جنبه تزئینی داشته و برای تیتر سازی در رسانه ها استفاده می شود.
این گروه از کارشناسان معتقدند مشکلات عسل اردبیل به حدی زیاد است که تا زمانی که پاسخ مطلوبی به آن ها داده نشود نمی توان به ایجاد یک نام تجاری جهانی اندیشید. از جمله این مشکلات فروش عسل های تقلبی، نبود سندیکاهای منسجم تولید عسل، نبود اثرات بازاریابی در فروش عسل، بی توجهی به تولیدات کیفی از سوی نهادهای متولی و نابسامانی تولید تا عرضه این شهد شیرین است.